Kuvaaja V. Barsokevitsch. CC by 4.0, Museovirasto-Musketti |
Helsingin Sanomien edeltäjässä Päivälehdessä oli 6.5.1890
seuraavanlainen kirjeenvaihtoilmoitus:
"Naiset. Todellista tunne-elämää
sisältävään kirjeenvaihtoon jonkun tuntemattoman
vakavan vapaamielisen keski-ikäisen naisen kanssa haluaa päästä eräs samanlainen
mieshenkilö. Vastausta tarkoilla määräyksillä odotetaan
viikon kuluessa tämän lehden konttoriin nimimerkillä Mystikko!"
Minna Canth vastasi tähän ilmoitukseen, mutta kirje on
kadonnut samoin kuin "Mystikon" vastauskirje. Sen sijaan Minnan
kirjoittaman toisen kirjeen konsepti (päivätty 12.6.1890) sekä itse kirje, joka
on osoitettu "Mysticolle", ovat digitoituina Kuopion kaupunginkirjaston Minnan salongissa. Varsinainen kirje on kaksi päivää konseptia myöhäisempi
(14.6.1890). Kirje löytyi Aleksanteri Järvenpään Minna Canthilta saamien
kirjeiden joukosta, minkä perusteella on arveltu, että "Mystico"
olisi ollut kyseinen Järvenpää.
Minna Canthin elämäkerran (1942, 2. p. 1943,
suom. 1944) kirjoittaja Greta von Frenckell-Thesleffin mielestä
"Mystico" ei kuitenkaan ollut Järvenpää, vaan kuopiolainen Kaarlo
Frisk. Tällä kannalla on myös Reetta Nieminen tuoreemmassa elämäkerrassaan
(1990) perustaen arvionsa tosin ilmeisesti vain Frenckell-Thesleffiin.
Kuopion Minna Canth -arkistossa
näitten kirjeiden kohdalla on mainittu käsikirjoituksen luovuttajan nimi, mitä
ei tutkimuksessa ole tähän mennessä huomioitu. Kirjeitten yhteydessä olevassa
lapussa on nimittäin teksti: "Kirjeet luovutti Kuopion kaupunginkirjastolle
Helmi Parkkonen, os. Lutherinkatu 12 A puh. 446137". Mainittu Parkkonen
(1889–1969) oli Helsingin yliopiston Savolais-Osakunnan ensimmäinen emäntä ja
senioriyhdistyksen pitkäaikainen taloudenhoitaja, joka testamenttasi Helsingin
Lutherinkadulla olevan, nykyisin Helmiläksi nimitetyn kotinsa
Savolais-Osakunnan seniorien käyttöön. Eikö näin olisi luontevampaa, että
"Mystico" olisi kuopiolainen Frisk, jonka jäämistöä olisi jotenkin
joutunut Savolais-Osakunnan haltuun? Kumpikaan herroista (Aleksanteri
Järvenpää, Kaarlo Frisk) ei kuitenkaan ollut Savo-Karjalaisen osakunnan – kuten
osakunnan nimi tuolloin kuului – jäsen.
Joka tapauksessa tilanne oli siis
se, että osakunnan emännällä Helmi Parkkosella oli hallussaan kolme Minna
Canthin kirjoittamaa kirjettä. Kaksi niistä oli osoitettu Aleksanteri
Järvenpäälle, yksi Mysticolle. Parkkonen
kuoli v. 1969, mutta ennen kuolemaansa hän lahjoitti nämä kolme kirjettä
Kuopion kaupunginkirjastolle. Se, että Mysticolle osoitettu kirje oli
Aleksanteri Järvenpäälle osoitettujen kirjeiden joukossa ei vielä todista, että
Mystico olisi ollut Aleksanteri Järvenpää. Minna Canthin kirjeiden toimittaja
Helle Kannila haastatteli von Frenckell-Thesleffiä v. 1967. Elämäkerturi pysyi
tuolloin kannassaan – Mystico oli Frisk – vaikkei hän pystynytkään
perustelemaan kantaansa. Von Frenckell-Thesleff muisteli, että mahdollisesti
Minnan Elli-tytär oli viitannut Friskiin tämän asian yhteydessä.
Kaarlo Frisk (1860–1921) oli
Juhani Ahon luokkatoveri Kuopion Lyseosta. Ylioppilaaksi tultuaan (1880) hän
toimi sanomalehtimiehenä, ennen kuin pyrki ja pääsi näyttelijäksi Suomalaiseen
teatteriin samaan aikaan kuin Minnan suojatti Hilda Asp. Frisk erosi
teatterista jo 1886 ja oleskeli sen jälkeen mm. Kuopiossa. Hän aloitti Keski-Suomi-lehden toimittajana kesällä
1891, mutta erosi saman vuoden joulukuussa. Minnan avulla hän pääsi
kuopiolaiseen Savo-lehteen. Kuopion
kaupunginkirjaston Minna Canth -arkistossa on yksi Kaarlo Friskin kirje, joka
on päivätty 28.1.1893. Tässä kymmensivuisessa kirjeessä entinen näyttelijä
Frisk kertoo Canthin kohunäytelmän Sylvin
ensi-illasta ja sen vastaanotosta Ruotsalaisessa teatterissa.
Aleksanteri
Järvenpää (1856–1916) oli puolestaan velkaantuneen talollisen poika, joka
äitinsä kuollessa joutui tätinsä ruustinnan kasvatettavaksi. Järvenpää pyrki,
muttei päässyt Jyväskylän seminaariin ja työskenteli sitten Weilin & Göösin
kirjapainossa Jyväskylässä 1876–1883 – Minna Canth lähti Jyväskylästä vasta
1880 – ja saman yhtiön palveluksessa Helsingissä 1883–1916. Järvenpää oli yksi
niistä kymmenestä kirjapainotyöntekijästä, jotka kesäkuussa 1889 pyysivät Minna
Canthilta kirjeellisesti jotakin teosta painettavaksi. Minna kirjoitti novellin
Lain mukaan ja ehdotti lisäksi, että Valvoja-lehdessä ilmestynyt Kauppa-Lopo painettaisiin samassa
julkaisussa. Näin tehtiin ja nämä kertomukset sisältävä yhteisnide ilmestyi
jouluksi 1889 nimellä Kansan ääniä.
Järvenpään ja Canthin kirjeenvaihtoa tämän asian tiimoilta on säilynyt kolme
kirjettä: Järvenpäältä yksi (8.6.1889) ja Minnalta kaksi (20.9.1889 ja
23.11.1889) – jälkimmäisessä Minna kiittelee Järvenpäätä osanoton ilmaisusta:
tytär Hanna Canth oli kuollut 18.11.1889. Kaikki kolme kirjettä ovat Kuopion
kaupunginkirjaston Minna Canth -arkistossa.
Järvenpää
harrasti itsekin kirjoittamista julkaisten v. 1882 nimimerkillä Wihwilä
kertomuksen Viidessätoista minuutissa,
jossa kuvaa työläisnuorukaisen kasvua ja poliittista heräämistä. Järvenpää
kirjoitti myös nimimerkillä A.J. Moukari satiireja ja pakinoita työväen
lehtiin.
Olipa "Mystico" kumpi tahansa näistä
tuolloin kolmikymppisistä herroista, Minnan kirje Mysticolle 14.6.1890 on
tutustumisen arvoinen. Aiheena ovat rakkauden ja seksuaalimoraalin kysymykset.
Kirje on julkaistu kokonaisuudessaan Kannilan teoksessa (1973, nro 271). Kannila
itse identifioi kirjeen Aleksanteri Järvenpään kirjoittamaksi. Samoin teki
entinen puhemies, ministeri ja kansanedustaja Riitta Uosukainen Canthia
käsittelevässä lisensiaattityössään (1970). Uosukaisen arvion mukaan Kansan ääniä -teoksen julkaisemisen
yhteydessä tutustuneet Canth ja Järvenpää tunnistivat toisensa (että olivat
vanhoja tuttuja) ja kirjeenvaihto päättyi siihen.
Järvenpää
oli Mystico-kirjeenvaihdon aikana vielä ensimmäisessä avioliitossaan (1879–97),
mikä ei tietystikään estä laittamasta kirjeenvaihtoilmoitusta. Toisaalta
Friskin säilyneessä kirjeessä Minnalle (päivätty siis 28.1.1893 eli kaksi ja
puoli vuotta Mystico-kirjeenvaihdon jälkeen) on muodollisesta puhuttelustaan
("Hyvä rouva Canth") huolimatta ainakin lopussa itseruoskivan intiimi
sävy ("en ole mitään enkä ymmärrä mitään enkä kelpaakaan mihinkään").
Elämäkerturi von Frenckell-Thesleff oli sitä mieltä, että juuri
Mystico-kirjeenvaihto toi Friskin Minnan lähipiiriin. Kumpi siis – Järvenpää
vai Frisk? Vai kenties joku kolmas?
Kirjallisuutta:
Frenckell-Thesleff, Greta von (1942) Minna Canth. Ett hundraårsminne. Helsingfors:
Schildt.
Hirvonen, Maija (1993) (toim.) Suomen kirjailijat 1809-1916 (Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran toimituksia 570). Helsinki: SKS
Nieminen, Reetta (1990) Minna Canth. Kirjailija ja kauppias.
Helsinki: Otava.
Palmgren, Raoul (1966) Joukkosydän I. Vanhan työväenliikkeemme
kaunokirjallisuus. Helsinki: WSOY.
Uosukainen, Riitta (1970) Minna Canth vuosisadan lopun naisen
kuvaajana. Lisensiaattityö, moniste. Helsingin yliopisto.
Kirjoittaja: FT Tua Korhonen
Kirjoittaja: FT Tua Korhonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti