Kuvaaja V. Barsokevitsch. CC by 4.0, Museovirasto-Musketti. |
Tänä vuonna on vietetty Minna Canth 175 -juhlavuotta.
Kuollessaan Kanttilan rouva oli vasta 53-vuotias.
Tarkoitukseni on tässä
sarjassa "Minna ja miehet nuoret" kertoa joistakuista kypsän Minnan
ympärillä pyörineistä nuorista miehistä. Termi "puumanainen"
mahdollisesti tulee tällöin mieleen. Lehtorska, lankakauppias ja kirjailijatar
rouva Canthilla ei tiettävästi kuitenkaan ollut romanttista suhdetta itseään
huomattavasti nuorempiin miehiin. Ja jos olisikin ollut, niin mitäpä ne meille
kuuluisivat? Mutta hyvin läheisiä suhteita hänellä kuitenkin oli moniin
nuorukaisiin, jotka puhuttelivat häntä "tädiksi", kävivät Kanttilassa
keskustelemassa kirjallisuudesta ja uusista aatteista kahvin juonnin lomassa
sekä kirjoittelivat tädille kirjeitä. Tunnetuimpia näistä nuorukaisista olivat
Juhani Aho, Arvid Järnefelt, Kauppis-Heikki ja Erkon veljekset.
Osa
kirjeistä on tallella Kuopion kaupunginkirjaston Minna Canth -arkistossa, jonka
perikunta luovutti kirjaston suojiin 1960-luvun alussa. Arkisto sisältää Minnan
kirjoittamia, mutta ennen kaikkea hänen saamiaan kirjeitä kuin myös
teoskäsikirjoituksia (näytelmiä, novelleja ja artikkeleita) sekä joitakin muita
papereita. Minna Canth –arkiston aarteita on julkaistu digitaalisesti Minnan
salonki –sivustolla.
Kuka
sitten oli otsikossa mainitsemani Maini Levander? Tämä Loviisan alkeiskoulun
lehtorin poika oli vanhempiensa kuoltua joutunut Kuopioon tätinsä
kauppaneuvoksetar Johanna Lignellin kasvatettavaksi. Minnan salongissa hän kävi
muiden lyseolaisten ohella. Piirissä keskusteltiin myös kehitysopista ja Maini
(eli Kaarlo Mainio) Levander kunnostautui saamalla lyseon lehtorilta
muistutuksen pidettyään 17-vuotiaana lyseon iltajuhlassa esitelmän
"Eläinten sielusta". Tämän lyseolaisen Minna Canth ikuisti
sivuhenkilöksi romaaniinsa Hanna
(1886). Kohtauksessa Hanna tapaa ystävättärineen Väinölänniemellä erään
Lavoniuksen eli "nuoren, etevän lyseolaisen", joka mainitsee
keskustelussa Darwinin. Nimi on tytöille kuitenkin aivan outo: "'Darwin? Kuka on Darwin?' kysyi Hanna hiljaa
Edlalta, sillä Lavonius tarkasteli nyt muutamia muurahaisia vähän matkan päässä
heistä."
Minna
Canth harmitteli aikuisena monta kertaa sitä, että hän koulutyttönä oli saanut
monissa aineissa niin pintapuoliset tiedot tai jäänyt kokonaan pimentoon.
Luonnontiede oli yksi puuttuva tiedonala. Tosin hän sai oppia sitä hiukan
Jyväskylän seminaarissa ja olihan hänen miehensä, lehtori Johan Ferdinand Canth
juuri luonnontieteiden opettaja, joka myös suomensi eläinopin alan oppikirjoja
ja loi siten alalle sanastoa.
Joka
tapauksessa lyseolainen Maini Levander oli mitä ilmeisemmin jo varhain
kiinnostunut luonnosta ja luonnontieteistä. Kirjoitettuaan ylioppilaaksi vuonna
1886, hän lähti opiskelemaan Helsingin yliopistoon. Siellä Levanderilla oli
kiinteät siteet Minnan kahteen vanhimpaan, Helsingissä opiskelevaan tyttäreen.
Avioituipa Mainin isoveli Väinö juuri Minnan Anni-tyttären kanssa.
Parikymppiseltä Mainilta ei siten puuttunut läheisiä Helsingissä, mutta hänen
ensimmäinen kirjeensä (22.9.1886)
nelikymppiselle "tädille" henkii ahdistusta uuden elämäntilanteen
edessä. Samainen syksy oli myös kuopiolaiskirjailijattarelle kovaa aikaa
edellisenä keväänä ilmestyneen Köyhää kansaa
-novellin saaman vastaanoton vuoksi. Kuopiolaiset eivät tahtoneet uskoa Minnan
kirjoittamaa Harjulan köyhäinhoitolaitoksen kuvausta todenperäiseksi.
"Tädin"
ikävään aikaan viittaa myös Maini kirjeessään, jonka alku seuraavassa
alleviivauksineen päivineen. Maini Levanderin lapsuudenkoti oli
ruotsinkielinen, mutta hän kävi suomenkielistä koulua, joten hänen suomensa on
alkukangertelujen jälkeen varsin sujuvaa:
"Rakas Täti!
Tyttöjen kertomuksista päättäen
oloista siellä Kuopiossa ja kirjeenne johdosta heille olen saanut sen
käsityksen että Teillä varmaan tätä nykyä on hyvin ikävä. Siitä syystä rupesin
kirjottamaan kirjettä vaikka en tiedä onko se aivan kohtelijasta kun en
odottanut vastausta edelliseen kirjeeseeni.
Olen
jo ollut muutamilla luennoilla. Ne tuntuvat hyvin hauskoilta. Prof. Palmén
pitää luentoja alemmista eläimistä, joita saamme nähdä ei ainoastaan kuvattuina
vaan myöskin mikroskoopilla. Hän perustuu aivan kehitysteoriiaan ja on
innostunut aineeseensa. Palmén'in luennoilla käy myöskin naisia – tänään siellä
oli seitsemän nuorta neitiä.
Kohta
rupean myöskin käymään n.k.lla zootomisella laboratooriolla eläimiä
leikkelemässä. Ensi työ siinä on kissan hankkiminen.
Paitsi
Palménin käyn vielä Hjeltin luennoilla kemiassa. Hänkin esittää jokseenkin
elävästi ja tekee intresantteja kokeita. Muuten Hjelt kuuluu olevan
konservatiivinen mielipiteissään. Ensi lukukautena vasta ajon ruveta käymään
kemiallisella laboratoriolla.
Muilla
luennoilla kuin molempain mainittuin en käy. Sen sijaan otan osaa käytännöllisiin
harjoituksiin botaniikassa s.o. tehdään mikroskooppillisia kasvipreparaatteja.
Siinä johtaa muudan nuori dosentti Kihlman. Viime kerralla näin todellisen solun
– se on jotain merkillistä! Kun näin protoplasman liikkeet siinä niin tuntui
kuin orgaanillisen elämän salaisuus olisi silmäin edessä. Munkacsyn maalaus ja kasvisolu ovat
merkillisimmät mitä tähän sakka olen nähnyt Helsingissä ja tekivät melkein
samanlaatuisen vaikutuksen.
En
tiedä vieläkään mikä minusta tulee. On kauhu virkamiesuraa vastaan. Mitä nyt
tahdon on saada aikaan perusteelliset tiedot luonnontieteissä ja tuntea
nykyajan polttavine kysymyksineen. Jos nykyiset tuumani toteutuvat niin tulen
vaan "litteratööriksi". Mutta, ihminen päättää, kohtalo säätää."
Kohtalo sitten sääti, ettei Maini Levanderista tullut
"litteratööriä" eli kirjallisuusihmistä, vaan Helsingin yliopiston
eläinopin professori (tunnettiin nimellä K.M.Levander); hän oli vieläpä
ensimmäinen, joka opetti eläinoppia yliopistossa suomeksi. Nuoren Levanderin
kirje Minna Canthille jatkuu vielä edellä siteeratun purkauksen jälkeen: hän
kertoo lukemistaan kirjoista (Guy de Maupassant, August Strindberg) ja
mainitsee erikoisesti samastuneensa Strindbergin "Palkkapiian pojan"
päähenkilöön tosin tarkentaen, että heidän ulkoiset elämän puitteensa ovat
aivan erilaiset – olihan Mainin äiti
aatelissukua. Kirjeessä mainittu "Munkacsyn maalaus" tarkoittaa
Helsingin Ritarihuoneella 1886 näyteillä olleen, unkarilaisen Mihály Munkácsyn
maalausta "Kristus Pilatuksen edessä". Tämä maalaus ja mikroskoopin
kautta nähty solu olivat siis olleet Mainille ensimmäisen Helsingin syksyn
merkittävimmät elämykset.
Myös
"täti" Canth pystyi yhdistämään vastauskirjeessään (2.10.1886) – ja
maailmankatsomuksessaan – sekä kristinopin että kehitysopin. Mainin valituksiin
elämän ikävyydestä Minna muistutti, miten paljon Maini oli juuri Helsinkiin
halunnut: "Valitat ikävyyttä, vaikka
olet Helsingissä. Niin kuin sinne toivoit ja halusit!" Kirjailijatar
keskusteli kirjeessä myös kirjallisuudesta ja varoitti "litteratöörin"
urasta: "Ohdakkeinen on
kirjallisuuden ala." Hän kehottaa nuorta miestä opiskelemaan ja
hankkimaan ensin varman leipäpuun.
Seuraavan
syksyn kirjeessä (27.9.1887) Minnalle Mainin identiteetti "zoologian
ylioppilaana" on jo selvästi vahvistunut. Vertaileva anatomia on nyt
"erittäin hauskaa" ja Maini esittää kunnianhimoiseksi tavoitteekseen
sen, että "tiedot yhä syvemmin ja
syvemmin tunkeutuisivat detaljeihin ja yksityisfaktoreihin ja toiselta puolella
taas vähitellen yhdistyisivät ehjäksi kokonaisuudeksi s.o. jonkinlaiseksi
maailmankatsannoksi." Kolmas kirje (15.11.1888) keskittyy
"tädin" näytelmän Kovan onnen
lapsia vastaanottoon, mutta selostaa myös oppikirjaa embryologiasta, jossa
kerrotaan "kuinka ihminen ja muut
luurankoiset syntyivät ja muodostuivat".
Vaikka
Minna Canth ei, kuten sanottu, saanut juuri opetusta luonnontieteestä, hän
saattoi Maini Levanderin kautta seurata tiedonjanoisen nuoren miehen opiskelun
ensiaskeleita, innostuksen syttymistä ja oman alan löytymistä. Minnan viisas
ohje – jota hän ei itse valitettavasti liene noudattanut – erään kirjeen
lopussa kuitenkin oli, että "voimia
pitää säästää, pitkä on elämä edessä."
Maini Levanderista, ks. Anto Leikolan artikkeli
Kansallisbiografiassa sekä Helle Kannilan
teoksessa Minna Canthin kirjeet
(1973)
Teksti: FT Tua Korhonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti