Kuvaaja V. Barsokevitsch. CC by 4.0, Museovirasto-Musketti |
Kirjailija ja tolstoilainen filosofi Arvid Järnefelt (1861–1932) muistetaan
nykyisin ehkä parhaiten elämäkerrallisesta teoksestaan Vanhempieni romaani. Siinä Järnefelt kuvaa hiukan myös Minna Canthia
äitinsä Elisabeth Järnefeltin ystävänä. Perheen isä, Alexander, toimi Kuopion
läänin kuvernöörinä 1884–88 ja perhe kävi ahkeraan – itse kuvernööriä
lukuunottamatta – Kanttilassa. Jopa niin usein, että Minna Canthin keittäjän
kerrotaan tuskastuneena ihmetelleen eivätkö "järnefeltiläiset" saa
kotona ruokaa!
Arvid Järnefelt
oli jo ennen isänsä kuvenröörikautta tutustunut Minna Canthiin
osakuntatoverinsa Juhani Ahon ja mahdollisesti myös kuopiolaisen Ivar Idströmin
välityksellä vuonna 1883. Idström, joka tunnetaan paremmin kirjailijanimellään
Ivar Roini, oli Suomen Pankin Kuopion konttorin kamreerin Richard Steniuksen
kasvattipoika. Minna Canth tunsi kamreerin vaimon hyvin, ja Ivar Roini oli
puolestaan mukana monissa nuoren Arvidin huimapäisissä tempauksissa.
Helsingissä
nuoruutensa viettänyt Arvid oli tutustunut Ahoon ja Roiniin Helsingin
yliopistossa. Arvid oli aloittanut syksyllä 1880 juridiikan opinnot, mutta ne
vaihtuivat seuraavana vuonna kielitieteeseen ja estetiikkaan. Kaunista Arvidia
kutsuttiin Savo-Karjalaisessa osakunnassa lempinimellä
"Lemminkäinen". Hanna Asp, joka koulutyttönä asui Kanttilassa, kuvaa
kuinka Arvid ja Ivar olivat herättäneet huomiota Kuopiossa tulipunaisilla
flanellihousuillaan. Eräänä alkukesän päivänä 1883 nuoret miehet olivat
astuneet sisään Kanttilaan – ei oven, vaan kadunpuoleisen ikkunan kautta.
Kuopion
kaupunginkirjaston Minna Canth -arkistossa on lappunen, joka siirtää Arvid
Järnefeltin ja Minna Canthin tutustumisajankohdan vuotta varhaisemmaksi. Tätä
lappusta ei tutkimuksissa ole tähän mennessä huomioitu. Se on allekirjoitettu
nimellä A. Järnefelt ja päivätty 13.4.1882. Lappusen aiheena on se, että
"vastaaja" oli "pahoin solvaissut päällekantajan harmaita
hivuksia ja seitsemää (7) lasta", mistä lapun toisella puolen on
"Resolutioni" eli oikeuden päätös. Sen mukaan "velvoittaa
korkein oikeus vastaajaa pyytämän oikeuden edessä päällekantajalta anteeksi ja
peruuttamaan solvaavat sanansa." Kyseessä on todennäköisesti
leikkimielinen anteeksipyyntö – olihan Arvid Järnefelt tunnettu kujeilija
nuoruudessaan.
Ensimmäinen
maininta Minna Canthin säilyneissä kirjeissä Arvid Järnefeltistä on tämän
kihlautuminen Emmy Parviaisen kanssa, josta Minna kertoo kirjeessään Hilda
Aspille lokakuussa 1883. Arvid meni sitten vuoden päästä naimisiinkin ja
matkusti heti nuorikkonsa kanssa Leipzigiin, jonka yliopistossa opiskeli yhden
lukuvuoden verran filosofiaa. Sieltä hän kirjoitti joulukuussa 1884 Minna Canthille peräti
kaksikymmensivuisen, filosofiaa käsittelevän kirjeen. Tämäkin merkittävä dokumentti on Kuopion
kaupungin kirjaston Canth-arkistossa. Kirjeen tarkoituksen Järnefelt muotoilee
seuraavasti:
"Muistattehan,
että Kuopiossa oli meillä tuumat ruveta yhdessä studeeraamaan Kantin filosofiaa. Siitä kun ei silloin
mitään tullut, olen arvellut panna tuumani toimeen
näin kirjallisesti; ja aloittaa jo tässä kirjeessä. Luonnollisesti riippuu kaikki siitä josko te tahdotte tähän
suostua; sillä minä vaadin myöskin teiltä, että
joko kirjeessä annatte muistutuksenne ja huomautuksenne. Toisen kirjeen kirjoitan siis vasta
sitten kuin olen teiltä saanut kirjeen. Aloitan lyhyellä silmäyksellä filosofian
kehityshistoriaan ennen Kantia."
Järnefelt mainitsee ensin skolastiikan eli käsittelee keskiajan filosofiaa
sivuuttaen antiikin filosofian. Tosin hän sanoo pari sanaa Platonista Renè
Descartes'n yhteydessä. Varsinaisesti hän keskittyy uuden ajan alun kahteen
englantilaiseen suureen filosofiin, John Lockeen ja David Humeen. Hän jäsentää
ansiokkaasti heidän tieto-oppiaan taustaksi Immanuel Kantin filosofian
esittelylle. Kirjeen loppupuolella hän huomaa, ettei ehtinytkään käsitellä
Kantin filosofiaa:
"Mutta onpa tämä ensimmäinen kirjeeni
venynyt pidemmäksi kuin olen aikonut,
enkä sittenkään ole varsinaiseen aineeseeni ennättänyt [...] Ensi kirjeessä teen siis vaan sen,
että koitan teroittaa nähtäviksi Kantin filosofian lähtökohdat ja ehkä myös lyhyesti sen pääsisällön ja sen suuren
merkityksen nykyisen kultuurin
liikkeisiin nähden. Jos siinäkin hiukankin onnistun, luulen teille tehneeni pienen palveluksen
helpoittamalla teille Kantin filosofian niin kovien
pähkinäin halkipuremista.
–"
Lopuksi Arvid tiedustelee Minnan kuulumisia: "Vieläkö yhä studeeraatte
luonnontieteitä?" ja kertoo hieman omista opinnoistaan. Lisäksi hän
kyselee tietoja Ivar Roinista sekä kysyy: "Kuinka on käynyt draamanne
josta minulle kotolaiset kirjoittivat? Joko se on päässyt Suomalaisen Teaterin
ankarasti kriitilliseen repertoariin?" Kyse on Työmiehen vaimosta, jonka viimeistelyn kanssa Minna tuskaili syksyn
1884. Sen ensi-ilta oli Helsingissä 28.1.1885.
Mitä ilmeisemmin
Minna Canth eli yhtä älyllisen heräämisen kauttaan vuonna 1884. Kevään ja kesän
1884 kirjeissään eri henkilöille (Juhani Ahon veljelle Kaarlolle ja vanhalle
ystävättärelleen Anna Liliukselle) hän kertoo kiinnostuksestaan filosofiaan,
mutta lähinnä käytännölliseen (Herbert Spencer, John Stuart Mill) eikä
teoreettiseen. Työmiehen vaimon
vuoksi Minna Canthilla ei kuitenkaan ollut aikaa paneutua vaativaan filosofian
opiskeluun. Lisäksi Gusti-veljen kaupan hoito oli siirtynyt syksyllä 1884
kokonaan Minnan vastuulle. Jatkoa filosofiselle kirjeenvaihdolle ei siten
tullut.
Arvid Järnefelt
valmistui filosofian kandidaatiksi 1885 ja palasi vielä juridiikan pariin
saaden lakitieteen kandidaatin tutkinnon päätökseen 1890. Yhteys Minna Canthiin
säilyi. Arvid vietti perheineen kesiä Kuopion lähistöllä ja asuessaan vielä
Helsingissä kävi katsomassa Minnan näytelmiä. Hän oli esimerkiksi Kovan onnen lapsien ensi-illassa
Suomalaisessa teatterissa marraskuussa 1888. Kun teatterin johto määräsi
esitykset lopetettavaksi, ehdotti entinen radikaalifennomaani Järnefelt, että
näytelmä siirettäisiin Ruotsalaiseen teatteriin. Siellä ensiesitettiin sitten
Minna Canthin ainoa ruotsinkielinen näytelmä Sylvi tammikuussa 1893. Tiedämme, että Arvid Järnefelt oli
katsomassa sitäkin. Saman vuoden kesällä Järnefelt osallistui vaimoineen ja
Kasper-veljineen spiritistiseen istuntoon Kanttilassa, jossa oli mukana myös
maalarit Akseli Gallén-Kallella ja Pekka Halonen. Tästä istunnosta Minna kertoo
yksityiskohtaisesti kirjeessään tyttärelleen Ellille 14.6.1893. Myös tämä kirje
kuuluu Kuopion kaupunginkirjaston Minna Canth -arkistoon.
Joulukuussa 1884
ilmestyi Päivälehdessä (nyk.
Helsingin Sanomat) Minna Canthin arvostelu kohuteoksesta Heräämiseni. Siinä Arvid Järnefelt kuvaa tietään tolstoilaisuuden
kannattajaksi, mikä hänelle merkitsi syvällistä elämänmuutosta maalle
muuttoineen ja maanviljelijäksi ryhtymisineen. Minna Canth lausuu heti
arvostelunsa aluksi, ettei hän voi teoksesta kirjoittaa mitään varsinaista
arvostelua – hänen mielestään riippuu kunkin lukijan
"kehityskannasta", miten tämän riipaisevan teoksen saattoi ottaa
vastaan. Kriitikko Agathon Meurman, joka kohteli niin kaltoin Minnan Canthin
teoksia, arvioi Heräämisen täysin
toisella tavalla kuin Canth viikkoa myöhemmin Uudessa Suomettaressa ilmestyneessä arvostelussaan. Meurmanin
mielestä Järnefeltin vakaumuksellinen tuomarinviran hylkääminen –
tolstoilaisena hän ei katsonut voivansa tuomita ketään – oli
"laiskuutta" ja "turhamielisyyttä" ja kriitikko toivoi
tekijän "heräävän" toimeliaisuuteen. Miten tuntuu, että näitä samoja
kiistoja käydään aina uudestaan ja uudestaan, vain eri muodoissa – vastassa
aina ne jotka korostavat toimeliaisuutta ja "tuloksia" ajattelun ja
aatteiden kustannuksella sekä canthit ja järnefeltit, joilla on rohkeutta sekä ajatella että toimia?
Käytettyä lähdekirjallisuutta:
– Ap, Hanna (1948) Minna Canth läheltä nähtynä. Helsinki: Otava
– Canth, Minna "Heräämiseni. Kirj. A. Järnefelt"
[Kirja-arvostelu]. – Julkaistu teoksessa: Tiitinen, Ilpo (toim.) (1987) Minna Canth. Kodin suuret klassikot.
Espoo: Weilin+Göös.
– Häkli, Pekka (1955) Arvid Järnefelt
ja hänen lähimaailmansa. Helsinki: WSOY.
– Kannila, Helle (1973) Minna Canthin
kirjeet. Helsinki: SKS.
– Niemi, Juhani (2005) Arvid Järnefelt: kirjailija ajassa ja ikuisuudessa. Helsinki: SKS.
Kirjoittaja: FT Tua Korhonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti