Tunnustan.
Ensikosketus
Super Marioon tuli vastaan kolmen
neljän ikävuoden tietämillä, sen jälkeen tutustuin tietokoneella pelaamiseen ja
noin seitsemän vanhana viattomat sormeni koskettivat pleikkariohjainta
ensimmäistä kertaa.
Riitti oli valmis.
Riitti oli valmis.
Loppuvuodesta
2018 julkaistu Pelit elämän peilinä on
mm. Pelit-lehteen kirjoittavan Aleksandr Manzosin toinen kirja, joka
kertoo meille miten pelit liittyvät elämäämme, mikä niissä kiehtoo ja miksi ne
ovat niin merkityksellisiä. Kirja lähtee liikkeelle pääkysymyksestä: mitä väliä
peleillä on. Tämän jälkeen pelejä käsitellään eri näkökulmista; haasteen,
tarinan, etiikan, ihmetyksen, paon ja simulaation kautta. Mitä pelit voivat
opettaa meille, miten näemme maailmamme niiden läpi? Mitä Dark Soulsin anteeksiantamaton vaikeus voi antaa?
Onko
simulaatiossa tärkeämpää lisätty todellisuus vai yhteisö sen ympärillä - eli
kiehtooko Pokémon Go:ssa uudelleenkäsittelyn saanut kotiseutu, vaiko stopeilla
pysähtyminen, saleilla otteleminen ja omien poksujen kehittyminen. Miten pelejä
luetaan ja miten pulmapeleissä voi nähdä itämaisia filosofioita?
Kirja
käyttää esimerkkeinä niin vanhoja, kuin uudempiakin pelejä, yksinpelattavista,
pienistä indie-peleistä satojen
tuhansien pelaajien EVE Onlineen,
jossa tehtäviä diplomaattisia peliliikkeitä ja sotasuunnitelmia pohditaan
verkon ulkopuolella, omalla kielialueella ja salassa muilta.
Manzosin
tyyli kirjoittaa on yleistajuista ja avartavaa. Kappaleet on jaoteltu hyvin, ja
esimerkit ovat kirjoitettu auki. Tekstissä mainituista peleistä saa hyvän
mielikuvan, vaikkei olisi ko. teoksiin koskenutkaan. Omalla kohdalla kirja
syvensi aiempaa tietämystä, mutta uskon sen avaavan pelien maailmaa myös
niille, jotka eivät omista passia pikselimaailmaan.
Teksti: Lauri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti