Suuret ikäluokat rynnistivät elämään neljäkymmentäluvun
loppupuoliskolla. Siinä hulinassa
lipsahtaa maailmaan myös Pirkko Saision
Elämänmenon päähenkilö Marja, eikä
suinkaan äitinsä iloksi. Eila-äiti on
ärhäkkä ja suoraviivainen sotaleski ja työläisnainen, jonka varjossa tytär
kasvaa vetäytyväksi ja sulkeutuneeksi.
Syöjätär, vessa, vesiposti, keittokomero ja huone
Eilan mielestä syy tytön kummaan käytökseen on tämän isä,
taiteesta ja tunteista haaveksinut kansakoulunopettaja, sotainvalidi – ja ukkomies, joka pakenee avioperheensä luo
hyvän aikaa ennen lapsensa syntymää. Eila
jää yksin selviytymään lapsen kanssa vetoiseen hellahuoneeseen, eikä se taida
olla omiaan parantamaan äidin ja lapsen suhdetta.Syöjätär, vessa, vesiposti, keittokomero ja huone
Marja kuitenkin kasvaa sinnikkäästi omalla, hiljaisella
tavallaan. Äidin uusi mies on mukautuvainen
ja kiltti, ja Eila määrää perheen kaapin paikan meluisesti ja
aggressiivisesti. Marja joutuu eniten
äitinsä hampaisiin, sisaruspuolet pääsevät vähemmällä, vaikka ei Eila heitäkään
aina säästele. Pienikin epäsopu
kärjistyy helposti, kun viisihenkisen perheen asuntona on huone, keittokomero
ja alkovi. Marjan turva on äidin
nuoruudenystävä Lempi, jonka luo voi paeta välillä melkein hengenvaarallisia
kotioloja.
Sosiaalisen nousun mahdollisuus itää lasten
koulunkäynnissä, johon Eilankin on hampaat irvessä suostuttava. Eila ei kuitenkaan malta olla sättimättä
oppikoulua käyviä tyttäriään hienostelijoiksi ja tyhjäntoimittajiksi. Se kuvastaa hyvin hyvinvointiyhteiskunnan
synnyn kääntöpuolta: vanhempiaan paremmin koulutetut lapset etääntyvät
vanhempiensa arvomaailmasta ja sukupolvien välinen kuilu kasvaa ylittämättömäksi.
Aikansa lapsi potkii yhä
Aikansa lapsi potkii yhä
Saision esikoisteos solahtaa vaivattomasti osaksi
jämäkkää 1970-luvun suomalaista proosaa, joka on suoraviivaista ja arkista kuin
näkkileipä. Mielikuvitus ei siinä
juhli. Perusteet ovat selkeät: työläisen
osa on ankea ja idässä on Neuvostoliitto.
Alpo Ruuthin, Hannu Salaman tai Lassi Sinkkosen tuotannossa elää sama
tanakka totisuus.
Elämänmenoa voi
tutkailla sosialistisen realismin näkökulmasta.
Marja on kuin onkin positiivinen sankari, vaikka hänen
ihanteellisuutensa on pikemminkin aavistelevaa ja uinailevaa kuin
toiminnallista. Työläisten kova osa
kapitalismin rautaisessa otteessa tulee selväksi. Eilan inhimillisyyden liian tyly elämä syö
kokonaan.
Elämänmeno on
pysynyt hengissä, sitä luetaan edelleen.
Sen elinvoimaisuus syntyy varmaan ajattomista tyypeistä ja perhehelvetin
kuvauksesta. Eilan karjalanmurteiset
monologiosuudet Marjan näkökulman rinnalla taittavat vähän harmaan sävyjä
muuten mustavalkoiseen asetelmaan. Marjan
kasvu kohti omaa ydintään on hyvässä vauhdissa kirjan päättyessä, ja maailma
kaikkine mahdollisuuksineen tuntuu olevan juuri avautumassa hänelle.
Maileena
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti